Criteria voor een goede website op een rijtje:
· Passende domeinnaam (= internetadres): Kies een kort en bondig domein als internetadres. Want hier geldt: hoe korter, beter te onthouden en pakkender de domeinnaam is, hoe groter de kans dat de bezoeker op je homepage komt. Gebruik geen vreemde woorden of cijfers en zorg ervoor dat uw webadres niet meer dan 20 tekens bevat.
· SSL-codering: maak beveiligde gegevensoverdracht met behulp van SSL-codering op uw website mogelijk. U moet HTTPS gebruiken voor uw website. HTTPS is een communicatieprotocol op internet waarmee gegevens veilig kunnen worden verzonden.
· Geoptimaliseerd voor mobiel: uw homepage moet beslist een responsive webdesign hebben. Door het responsive webdesign wordt uw website optimaal weergegeven op mobiele apparaten zoals smartphones of tablets. Mobiele devices zijn tegenwoordig enorm relevant. Volgens statistieken van Google hebben mobiele zoekopdrachten op Google in 2015 wereldwijd de desktopzoekopdrachten ingehaald. Een mobiele optimalisatie maakt een uniforme weergave van content op een homepage mogelijk. Het responsive webdesign biedt consistente gebruiksvriendelijkheid, ongeacht het gebruikte eindapparaat (desktop, tablet of smartphone).
· Passend ontwerp: Ga voor een professioneel ontwerp. Het is ook raadzaam om een uniforme uitstraling te behouden. Het zou ideaal zijn als het ontwerp ook een perfecte combinatie van eenvoud en functionaliteit zou hebben.
· Gebruik de juiste trefwoorden: Als uw website wordt gevonden met de juiste zoektermen, wordt deze pas opgemerkt door de relevante doelgroep. Hierbij is met name de werking van zoekmachine optimalisatie (afgekort SEO = Search Engine Optimization) van belang. Als je effectief aan zoekmachine optimalisatie doet, kan je homepage een goede plaatsing (ook wel ranking genoemd) behalen op de resultatenpagina van Google of andere zoekmachines. Een goede website moet goed scoren, zodat gebruikers deze gemakkelijk kunnen vinden en openen.
· Zorg voor een goede gebruiksvriendelijkheid: Een goede website moet gebruiksvriendelijk en begrijpelijk zijn. U moet ervan uitgaan dat uw homepage ook bezocht zal worden door gebruikers met weinig internetkennis. Idealiter is uw homepage duidelijk gestructureerd en moet de bezoeker gemakkelijk zijn weg kunnen vinden. Bij een goede website moeten de menu-items en links altijd duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Ook is het van groot belang om op een ongecompliceerde manier contact op te nemen met vermelding van uw telefoonnummer. Zorg ervoor dat het opgegeven telefoonnummer met de smartphone kan worden aangeklikt.
· Duidelijkheid: uw website moet duidelijk en snel aangeven welke producten en diensten u uw klanten aanbiedt. Stel de meerwaarde voor bezoekers van uw website in vraag. Beantwoord hiervoor de klassieke wh-vragen, zoals: o Wat bied ik mijn klanten precies aan? o Welk(e) probleem(en) lossen mijn producten en diensten op? o Hoe kan de klant contact met mij opnemen in geval van problemen?
· Deel uw expertise: in de richtlijnen van Google voor een hoogwaardige website is met name de E-A-T-rangschikkingsfactor belangrijk. E-A-T is de afkorting voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaar. Aan de hand van deze factoren kan de zoekmachine Google meten of een website betrouwbaar is. Wanneer uw homepage een hoog niveau van vakkennis heeft, krijgt uw website autoriteit en vertrouwen. Zodra aan deze eisen is voldaan, classificeert Google uw website als kwalitatief hoogstaand. Deze beoordeling heeft een positief effect op de plaatsing op de pagina met zoekresultaten.
· Blijf up-to-date: Een goede homepage moet altijd up-to-date zijn, zodat je er naar toe kunt Terugkomen wordt aangemoedigd. Het gaat er niet alleen om uw inhoud regelmatig te krijgen Updaten. Neem liever ook het bijwerken van contactgegevens op het verwijderen van verbroken links en het bijwerken van afbeeldingen en video’s indien nodig.
· En belangrijk voor jezelf, makkelijk te onderhouden of nieuwe content toe te voegen. Een wordpress website laten bouwen heeft dan ook de voorkeur.